• Alternatief voor Iens en dure reserveringssystemen?

    7 november 2016 | News
  • We zagen een noodkreet op Facebook en in het Parool dat restaurants in opstand komen tegen de machtspositie van Iens. Veel horeca ondernemers hebben schoon genoeg van de hoge kosten die de reserveringssystemen Seatme en Couverts met zich mee brengen. Met de overname van Iens door de internationale recensie-site Tripadvisor zijn beide reserveringssystemen nu ook eigendom van hetzelfde bedrijf.

    Het begon allemaal mooi en laagdrempelig. Gratis plaatsing op Iens om het bestand aan restaurants uit te breiden. Het zat er dan ook aan te komen: zodra het restaurant-platform groot genoeg zou zijn, moeten mensen voor functies gaan betalen. En dat is logisch, zoveel werk moet terugverdiend worden. Alleen wordt de wijze waarop dit wordt doorgevoerd door vele restaurants als 'zeer duur' en 'gedwongen' ervaren. Want als je niet betaalt voor bepaalde functies, tja, dan kom je eigenlijk niet bij de top te staan. Hoe dit precies functioneert weten we niet, daarvoor is het beleid bij Iens niet transparant genoeg naar de buitenwereld. Maar dat je inmiddels niet meer per reservering betaalt, maar per couvert (persoon) begint veel horecaondernemers op te breken. Het bedrag is ook nog eens flink omhoog gegaan de laatste jaren. Een flink deel van de winst gaat zo naar het reserveringssysteem...voor sommige restaurateurs een veel te groot deel.

    Nu rijst de vraag: kan het anders? Zijn er alternatieven voor Iens, Seatme en Couverts?

    Veel van onze klanten maken gebruik van de reserveringssystemen Seatme en Couverts. Wij kunnen dat ook redelijk eenvoudig implementeren in de websites die wij maken. Dus dat hebben we al vele malen gedaan en blijven we doen op verzoek van de restaurants. Echter voor die restaurants die flink balen van de afhankelijkheid van die systemen en op zoek zijn naar een oplossing, schrijven we dit artikel. Gewoon om te informeren en omdat we er absoluut tegen zijn dat bedrijven misbruik maken van onwetendheid. Dus bij deze geven wij informatie over de systemen die wij kennen en ook soms mee samenwerken. Want er zijn alternatieven voor reserveringssystemen als Seatme en Couverts!

    TheNextTable

    Voordelen:

    - vaste prijs per maand, ongeacht het aantal reserveringen.
    - wordt voor je / samen met je ingesteld bij het aangaan van het abonnement, dus je wordt goed begeleid in de functies
    - veel geautomatiseerde functies, zoals je ook bij Seatme en Couverts gewend bent
    - TheNextReview: een online recensie tool die de feedback binnenshuis houdt

    Tablemanager

     Voordelen:

    - vaste prijs per maand
    - uitgebreide functies, waarbij ook recensie-mogelijkheid
    - communicatie via het systeem met de klant

    Gebruik een éénvoudig reserveringsformulier

    Veel van onze klanten kiezen bewust voor een eenvoudig emailformulier. Dit lijkt een boekingssysteem voor de gast, waar datum, aantal gasten, gegevens etc worden ingevoerd, maar wordt als email verstuurd naar het restaurant om zelf te verwerken. Zij werken gewoon met een reserveringsboek wat naast de telefoon ligt. En omdat het reserveringsverzoek op de smartphone binnenkomt, kan dit gelijk worden ingeschreven. Zo houden de restaurants zelf te controle en kunnen ze ook makkelijk schuiven, omdat ze direct met de klant kunnen communiceren. Het blijft namelijk bij een reserveringsverzoek, totdat het restaurant deze per mail of telefoon heeft bevestigd. Zulke reserveringsformulieren zijn standaard inbegrepen bij alle websites die wij maken.

    Zelf laten maken

    Je kunt natuurlijk altijd het heft in eigen hand nemen en iets laten maken voor jouw restaurant. Dit vraagt wel om een flinke éénmalige investering, die zich na verloop van tijd terugverdient. Wij hebben diverse systemen ontwikkeld voor bepaalde klanten. Het meest laagdrempelige is om je uiteraard aan te sluiten bij een service zoals hierboven, via een abonnement.

    Dreigen bedrijven zoals de GoudenGids en Iens dat u niet meer vindbaar bent op Google?

    Het kan best eng zijn om te stoppen met Iens of de GoudenGids. Je restaurant wordt daar namelijk gevonden, en hoe gaat dat als ik eruit stap? We vernamen zojuist van een klant dat toen zij hun opname in de GoudenGids wilden beëindigen de accountmanager daar dreigde met het feit dat ze dan niet meer vindbaar zouden zijn op Google. Dit is niet alleen een schandalig dreigement, maar ook nog eens NIET waar. Je vindbaarheid op Google wordt bepaald door een combinatie van factoren, met als belangrijkste je eigen website. Dus optimaliseer je website voor Google en zo houd je het heft in eigen hand. Jouw restaurant kan met bepaalde zoekwoorden bovenaan komen. Daar heb je geen Iens voor nodig! Benieuwd naar de mogelijkheiden? We leggen graag aan je uit hoe het werkt. Neem daarvoor contact met ons op.

    We hopen hiermee een stuk helderheid te hebben gegeven over reserveringen ontvangen via je website. Je kunt als restaurant echt voor andere mogelijkheden kiezen als je dat wilt. Reserveringssystemen zoals Seatme en Couverts bieden vele voordelen, maar hier moet je dus een prijs voor betalen. Alternatieven zijn er, ookal zijn het er niet veel. Houd in ieder geval zelf controle over je vindbaarheid en online reserveringsmogelijkheden door altijd een eigen website te houden.