• Online vindbaarheid – wat kun je zelf doen?

    28 september 2015 | News
  • Soms lijkt het wel hogere wiskunde, zoekmachine optimalisatie. En dat is het bijna ook. Je zou schrikken van wat grote bedrijven maandelijks uitgeven om bovenaan in Google te verschijnen. Meer dan 25% aan het totale marketingbudget wordt uitgegeven aan online vindbaarheid. Het gemiddelde budget voor SEA ligt rond de € 1250 per maand. Het gemiddelde budget voor SEO is tussen de € 1 en € 500 per maand.

    Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

    SEO staat voor "Search Engine Optimization" en betekent zoekmachine optimalisatie. Zo goed mogelijk presteren in zoekmachines (zoals Google) met bepaalde zoekwoorden op basis van je website en andere online bronnen.

    SEA staat voor "Search Engine Advertising" en betekent zoekmachine adverteren. Dit zijn de "zoekresultaten" die bovenaan en aan de rechterzijkant van de Google pagina staan, tegenwoordig aangegeven met een geel blokje 'Adv.'. Dit is gericht adverteren via bijvoorbeeld Google en kost geld. Men betaalt per klik op de link/advertentie. Vaak kunt u een maximum advertentiebedrag per dag instellen. Wanneer dit bedrag is bereikt wordt de advertentie niet meer weergegeven. De bedragen kunnen flink oplopen en sommige mensen zien dit als de enige oplossing om bovenaan te komen.

    Met het ontwikkelen van websites focussen we ons op SEO. We bouwen de website dusdanig dat al aan een aantal basisvoorwaarden wordt voldaan voor een goede vindbaarheid. Daarnaast verlenen we bij HorecaMasters een aantal services, standaard inbegrepen, om buiten de website om, de online vindbaarheid te verbeteren. Zo heeft het aanmaken van een Google Business pagina bijvoorbeeld toegevoegde waarde en vragen we een vermelding aan voor Google Maps. De mogelijkheden van zoekmachine optimalisatie binnen de website zijn echter beperkt. Het is een wekelijkse taak om prestaties nog verder te verbeteren en continu bij te houden. Daarom bieden we, als in de loop van de tijd de positie Google langzaam lager wordt, een extra SEO service aan.

    Wat kun je zelf doen?

    Er zijn echter een aantal stappen die je als horeca eigenaar zelf kunt zetten. Gratis en makkelijk te doen.

    • plaats regelmatig nieuwsberichten op de site – bij onze nieuwste websites wordt dit direct ook op Facebook en andere gekoppelde social media geplaatst

    • als u zelf iets op social media plaatst, vermeldt dan altijd uw website adres erbij in het bericht.

    • meldt uw bedrijf aan bij (lokale) websites met vermelding van uw website. Denk aan de telefoongids.nl, gemeente-websites etc. Hoe vaker zoekmachines uw website adres tegenkomen op een andere website, hoe beter u wordt gevonden.

    • Zorg dat gasten/kennissen recensies achterlaten op uw Google+ pagina. De link staat in uw website.