• Oplossingen om jezelf en je restaurant uit de crisis te trekken

    13 februari 2014 | News
  • Die crisis, die crisis...je zou er moe van worden! Hier gewoon een aantal praktische no-nonsense oplossingen om je zaak uit de crisis te krijgen!

    Het liefst zouden wij bij HorecaMasters de crisis gewoon negeren en doen wat we doen. Misschien is dat ook wel de beste oplossing voor u als horeca-ondernemer. Doe waar u goed in bent. En speel handig in op de mogelijkheden die de crisis u eigenlijk geeft. "Mogelijkheden?!" hoor ik u denken. Ja, er zijn diverse aspecten aan de crisis die aanzetten tot anders denken en anders doen. Dit is eigenlijk zo klaar als een klontje: Zet u gasten gerechten voor met de beste prijs-kwaliteit verhouding. En gebruik nieuwe middelen om uw gasten bij uw restaurant naar binnen te trekken.

    Maak gebruik van nieuwerwetse en ouderwetse media:
    - adverteer in het lokale suffertje voor die doelgroep die je niet met internet bereikt
    - Zet weer "ouderwets" een krijtbord buiten met de week-aanbieding!
    - persoonlijke benadering: loop als chef-kok langs uw tafels om te vragen of het bevalt en durf een praatje te maken over dat die ene bijzondere kaas van een boerderij uit de buurt komt

    Nieuwerwetse media:
    - Persoonlijk worden we erg moe van die overdosis "facebook-like-ons"-verzoeken, maar er is een groep waar dat op werkt: wees subtiel maar biedt de mogelijkheid.
    - En dit kunnen we niet genoeg benadrukken: zorg dat u de sfeer van uw restaurant daadwerkelijk in uw website vertaalt. Laat professionele foto's maken en laat een goede website-designer uw site maken. Niet de buurman, of een vage kennis die dat misschien wel kan...dit pakt zelden goed uit.

    Speciale diner-formules:
    probeer eens nieuwe formules uit en dan niet radicaal, maar gewoon voor 1 maand en kijk of dat aanslaat:
    - wij hebben daar in ieder geval al 1 tip voor: "eten-wat-de-pot-schaft"-avond op een dinsdag of woensdag. Gasten kunnen bijv. voor € 20,- een 3-gangen menu eten, waarbij men alles aan de chef laat, hooguit een vegetarisch of vis alternatief, waarbij de chef kan bepalen welke (rest)ingrediënten op te maken. Zo is dit een win-win situatie: de gast kan goedkoop 1 dag per week eten (denk aan uw stamgasten) en u ruimt de koeling uit!

    Dus...zet die crisis naar je hand, of negeer het! Wees in ieder geval creatief als je restaurant niet vol genoeg zit en durf een professional in te schakelen voor foto's of je website. Dat betaalt zich echt wel terug!